Monteverde

overcast 27 °C
Se Backpacking i Latin-Amerika på Joshole's reisekart.

Vi er naa i St. Elena ved Monteverde midt i jungelen! Dette er et lite, rolig og hyggelig sted nord i Costa Rica. Det var deilig aa komme seg bort fra San Jose som var et veldig masete sted. Stroeket vi bodde i viste seg aa vaere et av de daarligere stroekene i byen. Vi ble anmodnet om aa ikke bevege oss ute paa kveldstid noe som var et meget godt tips. Gatene var fyllt med crackhuer etter kl 7 paa kvelden, saa vi fant det best aa ta en taxi til doera da vi kom hjem kl 10 paa kvelden.

Kokken Tor - Frokosten vaar i San Jose ble servert av denne hyggelige mannen. Han sang og trallet og var et eneste stort smil. Det var hos ham vi spiste vaar foerste Gallopinto.

Vi tok buss fra San Jose til Monteverde hvor bussturen gikk fire timer paa flott vei og 3 timer paa en daarlig jordvei. Vi ble utrolig imponert over den gamle bussen som tok seg meget godt frem i det roeffe terrenget. Bussturen var i seg selv en artig opplevelse gjennom jungelen med hissig tordenvaer paa himmelen. Da vi ankom Monteverde tok vi inn paa et hostell hvor vi fikk det fineste rommet til en fin pris fordi det var det eneste rommet ledig. Beste overnatting hittil!

Myggnetting er et must i regnskogen.

Vi sto opp grytidlig neste dag for aa dra paa en "canopy tour". Dette var en uforglemmelig tur fra tretopp til tretopp midt i jungelen. Det var strukket opp wire som vi hektet oss paa og gled hoyt over bakken i en utrolig fart! Til sammen var ruten vi tok 3 km lang med lengste wirestrekning paa 600m. Vi tok ogsaa en Tarzan-huske som lignet veldig paa et bungeejump. Utrolig artig!

Vi sitter naa og venter paa en jeep-boat-jeep tur for aa komme oss kjapt til Volcan Arenal. Alternativ rute er buss som tar 20 timer, men dette klarer vi naa paa 2 timer. Ikke et vanskelig valg selv om turen koster 5 ganger mer. Ved vulkanen skal vi ut paa en nattsightseeing for aa se paa utbruddet som kommer hver natt. Vi gleder oss til aa se dette og haaper paa mange flotte bilder. Vi skal til noen varme kilder etter sightseeingen for aa ta oss et godt, varmt og avslappende bad med utsikt bort til den gloedende vulkanen. Vi ser frem til aa endelig faa paa oss badeshortsen!

Etter dette drar vi over grensen til Nicaragua hvor vi setter nesa mot San Juan del Sur, en kjent backpacker- og surfeby, hvor vi skal slappe av i et par dager. Der vil vi faa bedre tid slik at vi faar oppdatert bloggen med bilder endelig! Haaper alt gaar bra med dere der hjemme!

Skrevet av Joshole 11:11 Arkivert i Costa Rica Kommentarer (2)

San Jose

Se Backpacking i Latin-Amerika på Joshole's reisekart.

Flyturen til San Salvador gikk bra hvor vi sov mye av turen. Etter tre kvarters stopp paa flyplassen i San Salvador gikk vi paa flyet til San Jose i Costa Rica. Da vi ankom Costa Rica maatte vi komme oss de 25 km inn til San Jose sentrum. Taxisjafoerene skulle ha 22 dollar for turen, men valget falt paa buss som kostet 1,5 dollar. Da fikk vi heller baere over med at sjafoeren bomgiret ved 4 av 5 forsoek.

Vaeret i Costa Rica var labert med hoeljende regn og 24 grader. Vi hadde sett oss ut et hostell vi ville sove paa, men etter en halvtime med knoting i San Joses gater fant vi ut at det var lagt ned! Vi endte opp paa et enkelt hostell i naerheten hvor vi betaler 5 dollar hver per natt.

I resepsjonen kom vi i snakk med ei lokal jente som var en av svaert faa som kunne engelsk. Jenta ved navn Viviana Maria var av det overdrevent utadvendte slaget og insisterte paa aa vise oss rundt i byen. Vi gikk oppover Avenida Centrale over Plaza de la Cultura og forbi Theatro Nacional. Hun tok oss med paa en restaurant hvor det ble lagt stor vekt paa nasjonale retter og nasjonal kultur/historie. Vi drakk en utrolig god kaffe og spiste tradisjonell Costa Ricansk mat. Det var dansere kledd ut i nasjonaldrakten som opptraadte i lokalet mens vi spiste. Viviana snakket i et sett og fortalte mye om Costa Ricas historie, mattradisjon, kultur, samt ga oss et lynkurs i spansk. En meget hyggelig kveld i en storby midt i sentral-amerika.

Naa sitter vi paa en internettkafe kl 10 paa kvelden. Vi skal ta taxi tilbake til hotellet for aa legge oss naa hvert oyeblikk. Planen for i morgen er aa komme oss videre nordover mot Monteverde og Volcan Arenal. Vi har tomt batteri paa kameraer slik at bilder vil ikke bli oppdatert foer vi faar slaatt oss litt mer til ro lenger nord.

Skrevet av Joshole 21:02 Arkivert i Costa Rica Kommentarer (1)

New York II

Se Backpacking i Latin-Amerika på Joshole's reisekart.

Naa er vi i Costa Rica og oppdaterer bloggen forst naa fordi vi faktisk ikke fikk tid da vi var i New York.

Da det vaerste vaeret hadde gitt seg paa mandag formiddag gikk vi ned til Ground Zero og tok en runde paa World Trade Center Memorial museum. Der var det bilder fra terrorangrepet og redningsarbeidet. Det var mye bilder av savnede personer, minneord for omkomne etc. Ferden gikk deretter videre til World Financial center, der vi besokte Winter Garden med flott utsyn til Ground Zero. Neste stopp var New York Stock Exchange. Der kom vi dessverre ikke innenfor portene, men det var en fin spasertur fra Trinity church til Wall street. Etter en kopp kaffe paa Wall street tok vi ferjen til Staten Island og tilbake. Baatturen ga oss vind i haaret og flott skue til Statue of Liberty og Manhattan skyline.

Etter aa ha satt landbein igjen tok vi turen om Brooklyn bridge opp til Chinatown der vi spiste kinesisk til middag. Vi spaserte deretter gjennom Little Italy foer vi tok Metro tilbake til hostellet. Vi skiftet til treningstoy og tok en times joggetur i kveldsmoerket i Central Park. Utrolig deilig i fantastiske omgivelser med Empire State Building, Chrysler Building og de uttallige andre skyskraperne som lyste opp nattehimmelen. Etter en dusj tok vi en matbit og en ol paa en meksikansk restaurant foer vi la oss i ett-tiden.

Joggetur i Central Park.

Paa tirsdag sto vi opp i ni-tiden og spiste frokost paa et lite serveringssted i Columbus avenue. Vi fikk hjemmelaget omelett og pannekaker med bacon av en eldre gresk dame. I begynnelsen virket hun mutt og innesluttet, men etterhvert som vi fikk henne i tale gikk kjeften i ett sett. Hun snakket stort sett om OL i Kina og illegale meksikanske immigranter. Etter frokost tok vi Metro ned til Times Square der det var et yrende folkeliv. Vi gikk videre til Empire State Building der vi ble opplyst om at det var 2 timer med koe for aa komme opp til toppen for aa se paa utsikten. Vi bestemte oss derfor for aa fortsette ferden nedover 5th avenue til Flatiron Building. Derfra tok vi Metro opp til Midtown igjen der vi spiste indisk til lunsj. God mat og veldig hyggelig og imoetekommende betjening som lot oss faa laane internett. Vi sjekket nye kommentarer paa bloggen og bestilte helikoptersightseeing til seinere paa kvelden.

Vi takket for gjestfriheten og god mat og spaserte den korte turen bort til Rockefeller Center der vi tok heis til toppen av bygget. Et fantastisk skue fra toppen med utsyn til alle retninger. Vi kunne se Central Park, Hudson River, Statue of Liberty, Empire State Building, Brooklyn Bridge og vi kunne saa vidt skimte Chrysler Building.

Central Park sett fra Rockefeller Center

Empire State Building sett fra Rockefeller Center

Etter en kaffe paa Starbucks tok vi Metro tilbake til hostellet der vi skiftet til treningstoy. Dagens joggetur ble noe kortere enn gaarsdagens. Vi loep rund Reservoir, det stroerste vannet i Central Park. Byens store groenne lunge er foroverig et genialt sted for trening og rekreasjon med sine 93 km med veier og stier fordelt paa 3400 maal areal.

Etter en dusj tok vi taxi ned til Hudson River der 34th street moeter 12th avenue for vaar helikoptertur. Timingen kunne ikke vaert bedre, for etter et regnskyll med noen tordenbyger, klarnet det naa helt opp og vi fikk tilnaermet helt skyfri himmel og solnedgang. Fra luften hadde vi foerstesklasses utsikt over byen. Vi floy ned over Hudson River til Ellis Island og Liberty Island der vi sirklet rundt Statue of Liberty. Vi floy oppover elven igjen fra Lower Manhattan via Harlem til Bronx der vi sirklet over baade den gamle og den nye Yankee Stadium. Deretter floy vi Downtown over George Washington Bridge, Central Park og Midtown. Manhattan skyline var et fantastisk skue i det solen omsider gikk ned over New Jersey i vest.

Helikoptertur.

Vel nede paa bakken igjen gikk ferden videre med Metro til Soho der vi tok beina fatt og spaserte til Little Italy for middag. Etter god mat og drikke gikk vi videre oppover Broadway til Union Square der vi tok videre oppover Park Avenue South. Her aapenbarte en opplyst Empire State Building seg over nattehimmelen og vi bestemte oss for aa gaa bort og undersoeke om det var mulig aa komme seg til toppen paa denne tiden av doegnet. Det var snart midnatt, men fremdeles aapent og ingen koe.

Fra toppen hadde vi en uforglemmelig utsikt over New York by night. Utsikten over Downtown Manhattan med Brooklyn Bridge og Statue of Liberty var formidabel og oestover hadde vi foerstesklasses utsikt til lett gjenkjennelige Chrysler Building som med sitt karakteristiske art deco taarn er et av New Yorks mest kjente landemerker. Alt var et eneste stort lysteppe, det var lys aa se helt til horisonten i alle himmelretninger. Hjemturen gikk via Times Square, som med sine farger og lys var enda mer imponerende i moerket. Herfra tok vi taxi hjem til hostellet. Vi var i seng til kl 0130.

Times Square by night.

Onsdag morgen ringte vekkeklokka 0500. Vi var ganske troette i trynet med bare noen faa timer med soevn (takk til den kinesiske jenta som snorket som en toemmerhugger den natta). Vi pakket sakene vaare og gikk opp til Columbus Avenue der vi praiet en taxi til JFK. Etter innsjekking og security smakte det godt med frokost og kaffe og i ni-tiden satte vi oss paa flyet til San Salvador.

Skrevet av Joshole 20:33 Arkivert i USA Kommentarer (0)

New York

20 °C
Se Backpacking i Latin-Amerika på Joshole's reisekart.

Flyet fra London var forsinket slik at vi holdt paa aa miste reservasjonen vaar paa hostellet, men det ordnet seg heldigvis. Vi fikk utlevert sengetoy og sengeplasser paa et 10 beds dorm. Vi holdt oss vaakne paa hele flyturen, saa vi sovnet som en stein saa fort vi kom oss i koya.

Idag sto vi opp i aatte tiden, og etter en dusj var det frokost paa Starbucks. Etter det tok vi Metro til Lower Manhattan hvor vi naa sitter paa internettkafe paa grunn av regn ute. Vi haaper at vaeret skal bedre seg (og ifolge yr.no skal det det) slik at vi faar sett World Financial center, Ground zero, NYSE, Wall Street, Brooklyn Bridge, Little Italy og Chinatown. Kanskje vi tar Staten Island\Ellis Island ferjen for aa se paa byen og frihetsgudinnen fra avstand. Vi lurer ogsaa paa om vi skal ta en helikoptertur over NY.

Skrevet av Joshole 08:18 Arkivert i USA Kommentarer (3)