Little Corn Island II

Se Backpacking i Latin-Amerika på Joshole's reisekart.

Loerdag kveld var det fullt hus hos Rosies hvor det ble servert nasjonalretten Rondown, en suppe med sjoemat og groennsaker i kokosmelk. Etter dette gikk turen videre til Poolbar sammen med dykkeinstruktoerene og noen andre backpackere. Vi spilte europa (Jostein og Fredrik) mot resten av verden (Adam, Karl, Amy) i biljard. Europa gikk av med en knepen 3-2 seier. Baren vi var i er rimelig ny og er visstnok fullfinansiert av 38kg kokain som floeyt i land paa oya. Kokainruta fra Colombia til USA gaar i farvannet utenfor oya. Amerikanerene overvaaker omraadene rundt her og colombianerene dumper lasten saa fort de oppdager amerikansk fly eller fartoey. Etter noen uker kommer de tilbake til omraadet og kjoeper tilbake lasten som er funnet paa oyene til en billig penge i forhold til hva det koster paa gata i USA/Europa.

Igaar var det en dykkedag med 2 dykk paa baade Jostein og Fredrik. Fredrik dykket med Karl og gjorde ferdig sitt sertifikat, mens Jostein tok to morgendykk med divemaster Kevin paa samme stedene som Fredrik dykket.

Fredrik

Jostein

Stedene vi dykket paa var Jakes place og White hole. Der saa vi seks store Eaglerays, samt hadde naerkontakt med flere Nursesharks. Ellers var det utrolig mye liv rundt korallene og vi nevner i fleng: barracuda, angelfish, trumpetfish, bluehead, squirrelfish osv.

Yellowtail

Queen angelfish

Tilbake paa land tok Fredrik den siste proeven og besto den saann at han naa er en Padi Open Water diver. Etter dette gikk vi en tur tilbake til bungalowen vi bor i hvor Fredrik slappet av med ei bok og Jostein gikk paa lina. Paa kvelden spiste vi ute med dykkerinstruktoerene igjen, men tok en tidlig kveld da vi skulle opp aa dykke tidlig neste morgen.

Idag har vi vaert paa the Blowing rock.

Vi sto opp kl 6 og var paa plass i dykkebutikken 0730 etter en god frokost. Etter en 3 kvarters baattur var vi fremme ved vulkansteinene som steg majestetisk opp av havet. Her gjorde vi to dykk i utrolig flotte omgivelser og vi saa nursesharks, Eagleray, Barracuda, Loggerhead (stor havskilpadde), masse nemofisk, hummer og masse mer. Vi fikk dessverre ikke sett Reefsharks eller Hammerheadshark som det skal vaere der.

Eaglerays

Eagleray

Nurseshark

Hummer

Jostein

Ellers har vi bare slappet av! Internettforbindelsen paa stedet vi er paa naa er utrolig tregt og er grunnet til at det ikke er kommet noen bilder enda. Det ser ut som vi maa vente med bildene til vi er tilbake paa fastlandet. Da kommer det bilder fra de siste dagene, samt noen bilder fra dykkingen. Vi hadde tilgang paa et undervannskamera de to siste dagene. Naa skal vi ut aa proeve hummeren paa et nytt sted som visstnok skal servere den med en himmelsk hvitloekssaus.

Skrevet av Joshole 18:23 Arkivert i Nicaragua Kommentarer (1)

Little Corn Island

Naa har vi vaert paa Little Corn Island, et paradis, i 4 dager. Vi skriver her litt om hva vi har gjort frem til naa siden siste oppdatering. Bilder kommer i morgen eller senere.

Se Backpacking i Latin-Amerika på Joshole's reisekart.

Onsdag morgen sto vi opp grytidlig for aa rekke 0500-bussen fra San Juan del Sur til Managua. Bussturen gikk unna da vi sov nesten hele veien. Vel fremme i Managua hoppet vi av bussen og gikk rett paa neste buss som tok oss til flyplassen. Det var en "chickenbus" som kostet 5 kr for oss begge paa en halvtimes reise. Paa flyplassen slo vi ihjel en del timer med lesing foer flyet vaart gikk klokken 1400 (vi ankom flyplassen 0800). Flyturen gikk knirkefritt da vi heldigvis hadde oerepropper tilgjengelig.

Etter en mellomlanding i Bluefields lettet flyet igjen og tok oss utover det karibiske hav til Corn Island. Derfra tok vi en Panga, en aapen passasjerbaat paa ca 45 fot med 400 gamp, i en usnill sjoe. Vi fikk de beste plassene som var foran i baaten slik at vi var gode og moerbanket da vi ankom Little Corn Island. Der moette vi en lokal helt kalt Delron som insisterte paa aa vise oss rundt. Han tok oss til oestsiden av oyen der vi ble innlosjert paa Sunrise Paradise for natten. Delron var en artig skrue som i foelge han selv hadde mange jern i ilden. Han var en slags hoevding paa oya som tok seg av barna og fikk dem paa skolen.

Paa kvelden gikk vi ut sammen med dykkerinstruktoerene fra Dolphin Dive, en svenske som heter Karl og en engelskmann som heter Adam, samt en nederlandsk backpacker, Marinka, som vi traff paa Pangaen. Vi spiste en enorm pizza og tok et par oel. Carl og Adam kunne fortelle mye spennende om oya og ga oss gode tips paa hva vi burde utforske paa oya dagen etter. Vi fikk ogsaa hoere at Delron, som var vaart foerste moete med oya, til tider ikke er like pliktoppfyllende som han selv ga uttrykk for, men heller liker aa kose seg med ei pipe crack i ny og ne.
Oya er saa liten at alle kjenner alle og baade Bad To The Bone og Mr. Muscle hilste paa da di gikk forbi! Da vi gikk hjem var det blitt bekk moerkt og veien tilbake var gjennom tett skog. Vi har blitt fortalt at det ikke finnes giftige slanger eller edderkopper paa oya, saa turen tilbake var uten bekymringer. Likevel var det artig aa gaa gjennom jungelen da det var utrolig mye lyder i buskene langs stien. Etter hvert som vi naermet oss stranden var det tusenvis av krabber som kom opp fra sjoen og krysset over stien. Noen av dem var utrolig svaere (vi hadde hodelykter).

Torsdag vaaknet vi tidlig av oss selv og tok et morgenbad foer vi plukket hver vaar kokosnoett som vi knuste og drakk melken fra. Frokosten spiste vi hos Rosie som etter hvert er blitt vaart faste frokoststed. Neste vi gjorde var aa laane snorkelutstyr foer vi la i vei paa en oppdagelsestur nordover paa oya. Halvveis gjennom bushen kom vi til et fyrtaarn som vi klatret opp i. Herfra hadde vi utsikt over hele oya. Ekkel stige! Vi gikk videre nordover over baseballbanen, som det er lokaloppgjoer paa hver soendag (vi gleder oss). Herfra gikk vi inn i bushen igjen og kom ut paa en flott strand paa nordsiden av oyen som vi hadde helt for oss selv. Her tilbragte vi dagen med kokosnoettsanking, snorkling, slakkline og tanning. Snorklingen var foerstesklasses med utrolig bra sikt og vi saa fisker i alle regnbuens farger blant korallene.

Nordsiden og en litt solbrent Jostein

Frank viser Fredrik hvordan man aapner kokosnoetten med machete

Fredrik proever med hell med Leatherman

Paa kvelden spiste vi sjoematsuppe med lokale raavarer, hummer, krabbe, fisk, kreps, blekksprut og groennsaker. Den var utrolig god og porsjonene var enorme! Corn Island er kjent for sjoematen og stoerste eksportvare er hummer. Vi skal proeve aa faa til en tur med en lokal fisker for aa fiske Barracudas og hummer. Etter hvert som moerket senket seg gikk vi hjem og la oss.

Fredag var foerste dag paa dykkekurs for Fredrik. Kurset bestaar av fem deler og morgenen gikk med til aa se film for aa laere seg teorien til de foerste tre delene. Etter lunsj var det paa med dykkerutstyret for aa gjoere forskjellige dykkeoevelser paa stranda. Jostein laa i hengekoya store deler av dagen og fikk unnagjort foerste oekt med faglig litteratur. Ellers var det slakkline og bading.

Stranddykking foerste dag dykkekurs - Karl og Fredrik

Idag tok Jostein Pangaen inn til Corn Island for aa fylle opp kontantbeholdningen da det ikke er noen minibank paa Little Corn Island. Fredrik fortsatte med dykkerkurset og dagen startet for han med to dykk sammen med Adam paa henholdsvis Stanley reef og White holes. Han saa Eaglerays, barracudas og tre Nurse sharks. Tilbake paa land ble teorien paa del 4 og 5 unnagjort foer det var ut i vannet paa stranden sammen med Karl for aa gjoere noen nye oevelser.

Naa skal vi i en forlovelsesfest for noen spanske folk. Det skal diskes opp med fisk i kokosnoett, eller noe saant, hos Rosie. Det blir nok en kveld med stort baal paa stranda med masse folk og gitarklimpring. Imorgen skal Fredrik opp til eksamen paa dykkerkurset og gjoere to dykk til. Jostein skal endelig gjoere sine foerste dykk paa oya i morgen ogsaa. Paa mandag skal vi ut til et spektakulaert sted, Blowing rocks, hvor vulkansteiner stiger opp av havet med et utrolig fiskeliv omkring. Her haaper vi aa se store reefsharks, stingerrays og mere til. Haiene som ble sett der sist (igaar) var nesten 3 meter lange. De skal heldigvis vaere helt ufarlige ifoelge dykkerinstruktoerene.

Skrevet av Joshole 17:07 Arkivert i Nicaragua Kommentarer (2)

San Juan del Sur II

Se Backpacking i Latin-Amerika på Joshole's reisekart.

Idag har vi vaert paa stranda hele dagen. Jostein leide surfebrett og surfa for foerste gang! Forholdene var perfekte! Ellers har vi lest mye og laert oss litt mer spansk. Vi skal videre til ei oy paa oestkysten av Nicaragua i morgen, Corn Island, hvor vi skal dykke i ei uke. Vi tar buss fra San Juan del Sur i morgen tidlig kl 0500 som gaar strake veien til Managua hvor flyet vaart staar og venter. Vi er litt usikre paa om det er internettforbindelse paa oyen vi skal til, saa det kan hende det blir litt stille paa bloggen den neste uken. Hvis det skulle vise seg at det er internettforbindelse der vil vi selvfoelgelig oppdatere.

Skrevet av Joshole 19:27 Arkivert i Nicaragua Kommentarer (1)

San Juan del Sur

Vi har omsider kommet oss over grensen til Nicaragua og befinner oss naa i surfeparadiset San Juan del Sur paa Stillehavskysten. Vi har endelig faatt til aa laste opp noen bilder. Tidligere innlegg er naa supplert med bilder.

Se Backpacking i Latin-Amerika på Joshole's reisekart.

Bussturen fra La Fortuna til Tilaran tok noe lenger tid enn forventet. Det var et voldsomt tordenvaer med lyn som lyste opp hele himmelen. Etter en times kjoering kom vi til et jordras som blokkerte hele veien. Den humoerfylte busspikkoloen - sjaafoerens hoeyre haand som solgte snacks og hjalp passasjerene med bagasjen - pakket seg inn i plastposer og loep avgaarde i regnet for aa sjekke ut rasstedet. Flere bilder kom etterhvert til og folk flokket seg rundt raset. Det var imidlertid ingen tiltaksevne aa spore - folk spoekte og lo, men ingen gjorde noe konstruktivt. Vi tilboed oss aa hjelpe til aa spa bort deler av raset, men det var ingen som hadde spade eller annet egnet redskap. Etter en stund forsoekte en del SUVer og stoerre firehjulstrekkere aa kjoere over raset, men de fleste satt seg fast og ble staaende og spole i gjoerma. De fleste kom seg imidlertid loes ved at andre firehjulstrekkere kjoerte fram og tauet dem over raset. Etter ca to timer kom det en broeytemaskin og ryddet raset raskt og effektivt av veien. Turen videre gikk knirkefritt. Vi ankom Tilaran seint paa kvelden og tok en rask matbit foer vi tok kvelden.

Gaarsdagen gikk stort sett med til transport. Vi stod opp kl 0530 og tok en joggetur i Tilarans gater, som vi hadde helt or oss selv saa tidlig paa morgenen. Frokosten - enchilladas - ble inntatt paa 7-bussen til Canas. Etter en halvtimes busstur var vi framme i Canas, som ligger rett ved Pan-American Highway. Vi spurte flere lokale paa stoppet, som alle forsikret oss om at dette var rett sted for bussene videre til Penas Blancas, grenseovergangen til Nicaragua. Likefullt dundret ekspressbussene til Nicaragua rett forbi. Etter en droey times ventetid bestemte vi oss for aa kaste oss paa en buss til Liberia, en by 4-5 mil lenger nord langs motorveien.

Da vi kom til bussterminalen i Liberia moette vi paa Monique, en dame fra Nederland som skulle samme vei som oss. Siden det var milelang koe ved bussen til Penas Blancas, bestemte vi oss for aa spleise paa en taxi til grensen. Vel framme ved grensen maatte vi foerst inn paa costaricansk side for aa forevise pass og fylle ut et skjema. Deretter maatte vi gaa 500m til nicaraguansk side der vi ogsaa maatte forevise pass, fylle ut et skjema, samt betale en avgift paa 7 dollar. Det ble tok litt tid, men vi rakk heldigvis hele papirmoellen foer lunch, noe vi var svaert fornoeynde med ettersom solen stekte brennhett fra himmelen ned paa oss der vi stod i koeen.

Naar alle formaliteter var unnagjort, satte vi oss paa en buss til en by som heter Rivas. Bussene i Nicaragua holder ikke samme standard som i Costa Rica - vi satt som sild i toenne, mens busspikkoloen stod i den aapne bakdoera og naermest nappet med seg folk som skulle paa langs veien. De fleste paa bussen var lokale og de hadde med seg de merkeligste ting - en del hadde med seg sekker med mat, mens en saagar hadde med seg en paahengsmotor. Radio og CD-spiller var tydeligvis ekstrautstyr paa denne bussen - underholdningen var det en blind mann med trekkspill som stod for.

I Rivas spiste vi lunch, foer vi tok en taxi den humpete veien ut til San Juan del Sur. Her har vi innlosjert oss paa Hotel Estrella for 10 dollar per natt. Rommet vi fikk er et slags loftkott med plass til fint lite utenom de to sengene som staar der, men vi trives fint der. Ettermiddagstimene tilbrakte vi paa stranden. Like varmt i vannet som i lufta, et sted mellom 25 og 30 grader, tipper vi. Middagen ble inntatt paa en av de mange restaurantene ved stranden, der vi kunne beskue den fantastiske solnedgangen over Stillehavet fra foerste rad. Etter maten, vandret vi bortover stranden og tok en drink og delte en ceviche (raa fisk i limejuice) paa et av de faa andre stedene som hadde aapent denne kvelden. Byen var nemlig uten stroem og et var kun de stedene med egne aggregat som holdt aapent. Vi koeyet kl 20 - et er merkelig hvor troett man blir naar moerket siger paa saa tidlig paa kvelden.

Solnedgangen!

I dag vaaknet vi av at morgensolen stekte inn gjennom det aapne vinduet vaart og raskt gjorde temperaturen uutholdelig paa det lille rommet vaart. Jostein stod opp i 6-tiden og satt seg nede i en av gyngestolene i bakhagen og leste litt, foer han etter en times tid gikk opp og vekte Fredrik. Med seg hadde han en liten skilpadde han hadde faatt besoek av mens han leste. Vi jogget hele strandet tur-retur og tok en et bad foer frokost, som vi spiste paa et marked der de solgte alt fra frukt og groennsaker til badetoey. Gallopinto (en blanding av ris og boenner) har naa blitt et fast innslag paa frokostbordet vaart. I dag ble det servert sammen med omelett, Plata de Frutas (oppskaaret frukt) og caffe negro (svart kaffe). Kaffen her nede er for oevrig foersteklasses og vi har planer om aa besoeke en kaffeplantasje naar vi kommer til Panama.

Et av husdyrene paa hostellet vi bor paa

Etter frokost handlet vi inn litt mat og laante oss sykler med kurv. Etter tre kvarter med sykling paa humpete og gjoermete vei, kom vi fram til Playa Marsella, en strand nesten uten folk. Foruten oss var det fire andre p[ stranda. Det kom et kort regnskyll midt paa formiddagen, men bortsett fra det hadde vi sol fra blaa himmel og ca 35 grader. Boelgene her er virkelig store og det er lett og forstaa at dette omraadet er et yndet maal for surfere. I morgen har vi tenkt aa proeve oss som surfere selv.

Playa Marsella

Skrevet av Joshole 19:33 Arkivert i Nicaragua Kommentarer (1)

La Fortuna

Se Backpacking i Latin-Amerika på Joshole's reisekart.

Naa sitter vi i La Fortuna like ved Volcan Arenal. Jeep-boat-jeep turen fra St. Elena igaar gikk fint. Det ble to timer paa humpete vei gjennom frodig og groent landskap med regnskog, saa en flott baattur over Lago Arenal med flott utsikt mot Volcan Arenal foer vi ble hentet paa andre siden av sjoen og kjoert til La Fortuna.

Vi rakk saa vidt aa sette fra oss bagasjen foer vi maatte rushe videre til vulkanen. Vi kjoerte i 20 minutter til vulkanen og det saa meget stygt ut med tanke paa vaerforholdene underveis. Da vi ankom det beste utsiktspunktet til vulkanen begynte det aa klarne opp og skyene som tidligere paa dagen hadde dekket vulkanen forsvant som bestilt! Vi kunne tydelig se royk fra krateret og etter hvert som moerket kroep paa kunne vi ogsaa se roed lava rulle nedover vulkanen. Det buldret godt like ved vulkanen og det minnet om tordenvaer eller lyden av at noen flytter moebler i andre etasje. Her var vi veldig heldig fordi utsikten pleier aa vaere veldig daarlig (spesielt i regntiden) og det ble sagt at bare 30% av besoekende paa stedet faar se vulkanutbruddene.

Etter et lite vaervindu paa 15 min ble vulkanen igjen tildekket av skyer og det begynte aa styrtregne. Vi satte kursen for de varme kildene, Baldi hot springs, som er 16 forskjellige kilder med temperaturer fra 20 til 60 grader Celsius i et tropisk miljoe. Samlet areal paa kildene var 31600 kvadratmeter, saa det var god plass aa boltre seg paa. Det styrtregnet den foerste timen vi tilbrakte paa stedet, noe som gjorde badeopplevelsen enda bedre. Det foeltes som man svoemte rundt i et tropisk paradis med utrolig flotte fossefall og kulper. Det var ogsaa partyomraader hvor det var bassenger med bar i midten og Ibizatendenser til tusen. Ellers var det alt fra alle slags spa-muligheter til vannsklier til jungelstier der. Etter 2,5 time i kildene blant tropiske planter og ville dyr var badehuden nesten heldekkende slik at vi saa oss noedt til aa kaste inn handkleet. Vi gleder oss stort til aa komme til palmer, sus og dus igjen i San Juan del Sur.

Baldi Hot Springs.

Naa sitter vi i La Fortuna og venter paa en buss som skal gaa om 4 timer til Tilaran, en liten transporthub for reisende mellom Fortuna, Monteverde og Pan American highway. Vi skal krysse grensen til Nicaragua i morgen, saa vaar siste natt i Costa Rica for denne gang blir i Tilaran. Vi maa tidlig opp og ta buss videre gjennom Liberia som skal vaere en flott koloniby (kanskje en liten stopp her) slik at vi ankommer grensen tidlig da grensen stenger paa ettermiddagen. Vi har snakket med noen andre backpackere som har krysset fra Nicaragua til Costa Rica og de syntes det var en vanskelig prosess. Vi tror imidlertid dette skal gaa bra siden vi kommer fra Costa Rica og skal inn i Nicaragua hvor restriksjonene er mindre.

I Nicaragua skal vi opp til San Juan del Sur for aa surfe, gaa paa line og slappe av paa stranda. Deretter skal vi opp til Managua hvor vi har bestilt flybilletter til Corn Island den 20 august. Der regner vi med aa bli i ei uke for aa dykke masse. Stoerste eksportvare er hummer, saa vi ser ogsaa frem til en uke med mye deilig sjoemat!

Skrevet av Joshole 11:39 Arkivert i Costa Rica Kommentarer (3)

(Innlegg 16 - 20 av 24) « Side 1 2 3 [4] 5 »