Salar de Uyuni

Naa har vi kommet oss over grensa til Argentina og befinner oss i den hyggelige byen Salta. Her er en oppdatering fra saltoerkenen Salar de Uyuni, som vi besoekte for to dager siden.

Se Backpacking i Latin-Amerika på Joshole's reisekart.

Soendag morgen tok vi taxi til buss-stasjonen hvor vi hoppet rett paa en buss som tok oss til Oruro. Bussturen tok fire timer, saa vi var fremme paa formiddagen. Toget vaart videre gikk ikke foer paa kvelden, saa vi slo ihjel noen timer med mye mat paa en skummel restaurant og en internettkafe. Maten smakte og heldigvis ble ingen av oss syke. Togturen var av det artige slaget, da de eneste ledige plassene var paa den minst lukserioese klassen. Det var trangt om plassen, luften var tjukk som tjaere samtidig som smaaungene skrek og bar seg natten gjennom. Etter 7 lystige timer paa toget ankom vi byen Uyuni kl 0200 paa natten, troette og slitne, uten et sted aa bo. Vi hadde sett oss ut et hotell i guideboken som laa et steinkast unna togstasjonen. Hotellet var bra med gode senger, TV og varmtvann i dusjen. Det var deilig med en god natts soevn etter den herlige togturen.

Tidlig dagen etter var det helt greit med en glovarm dusj da romtemperaturen paa hotellet laa paa rundt 0 grader Celsius. Frokosten inntok vi paa den beste restauranten i byen som vi var blitt anbefalt av diverse lokale folk og guideboka vaar. Maten vi spiste paa denne restauranten i loepet av tiden vi var i byen er antageligvis noe av det daarligere vi har spist paa turen samtidig som servicen sto til maten. Da vi var her gledet vi oss alltid litt ekstra til aa komme oss ut av Boliva og over paa argentinsk side hvor kvaliteten paa maten staar litt mer i fokus.

Grunnen til at vi dro til Uyuni var for aa faa med oss saltoerkenen Salar de Uyuni som er verdens stoerste. Vi booket en tur med ei koselig dame, Doris, som snakket gebrokkent engelsk. Det viste seg at guiden vi hadde booket hos henne ikke snakket engelsk, men dette ordnet seg likevel da vi maatte dele transport med et argentinsk ektepar, Luis og Norma, som snakket godt engelsk. Luis fungerte som tolk hele turen og gjorde oerkenbesoeket veldig trivelig for oss. Turen ut i oerkenen gikk foerst til et produksjonsanlegg for salt hvor de toerket saltet paa en vedfyrt ovn, tilsatte jod og pakket det i poser. Det var ogsaa et marked her hvor det ble solgt mye rart laget av salt som for eksempel statuetter og smykker.

Pakkemaskinen hvor de ogsaa tilsatte jod

Produksjonsanlegget

Salthauger i oerkenen

Etter dette kjoerte vi til et salthotell, et hotell laget kun av salt, samme konsept som ishotellet I Sverige. Det var et fem-stjerners hotell (Bolivianske stjerner tydligvis)med flotte suiter innredet I Feng-shui stil. Vi fikk en rask omvisning og pratet deretter litt om loest og fast paa spansk med hotelldirektoeren foer vi satte oss i Toyota Landcruiseren vaar mektig imponert over hva de faar til med salt her I Bolivia.

Hotellet laget av saltblokker

Jostein paa besoek i salthotellet

Et av de herlige rommene i salthotellet

Saa gikk turen ut i selve oerkenen hvor vi saa paa omraadene de hentet saltet fra og saa prosessen for hvordan de fant det beste saltet. Vi tok noen bilder I oerkenen, men innsatsen var laber paa fotograferingen i forhold til andre turister som var der ute. Oerkenen er tydeligvis et yndet maal for fotografer da man kan ta mange spektakulaere bilder i det hvite landskapet. Det var mulig aa se den nyeste kolleksjonen av digitale speilreflekskameraer hvor enn man snudde seg. Vi knipset et par bilder foer vi satte oss i bilen spente paa neste stopp hvor vi var blitt lovet lunsj.

Fredrik holder Jostein paa en arm i saltoerkenen

Fredik "Kjempen" Toften er misfornoyd med plassen i Toyota Landcruiseren

Vaart flotte kjoeretoy!

Lunsjen skulle vi innta i en oase midt i oerken. Dette var ei korall-oy som hadde form som en fisk paa avstand. Derav navnet Isla de Pescado – fiskeoya. Oya hadde en liten topp omlag 50 m over saltorkenen slik at utsikten var formidabel. Oya var ogsaa full av kaktuser, saa det ble knipset noen hundre fotografier mens vi ventet paa maten. Lunsjen besto av Llama-kotelletter og en lokal couscous-type samt groennsaker. Lunsjen var antageligvis noe av det beste vi har spist de to siste ukene og det var jammen meg artig aa kunne ta en klype salt fra bakken til maten.

Bilder fra Isla de Pescado:

Fra toppen av Isla de Pescado

Tusenvis av kaktus paa oya

Isla de Pescado - Grisebukta

Nok et bilde fra toppen

Kosehumoeret!

For en utsikt! :P

Moment of Zen

Sultanen

Buksesmekken oppe sier du?

Etter fiskeoya gikk turen til en gravplass for gamle tog hvor vi fikk levd ut droemmen om aa loepe som Hollywood-helter paa taket av tog – synd toget ikke var I fart, men vi troestet oss med at togene sannsynligvis ogsaa staar stille naar skuespillerheltene vaare gjoer det. Noen hundre bilder ble knipset foer vi satte oss fornoyde I jeepen som tok oss tilbake til spoekelsesbyen Uyuni. Vi slo ihjel tiden med litt mat og internett mens vi ventet paa toget vaart som skulle ta oss til den argentinske grensen.

Bilder fra Train Cemetery:

Fredrik tok like saa godt treningsoekten paa gravplassen

Fredrik litt sliten etter all trekkingen

Fredrik speider etter indianere

Her loep vi frem og tilbake, om igjen og om igjen, paa taket

Rustne tog

Synd vi ikke hadde sprayboksen vaar - da skulle vi ha tagga

Jostein kjekker seg

Jostein toeffer seg

Fredrik vurderer om han skal bli lokfoerer

Fredrik - kongen av gravplassen

Denne gangen hadde vi bestilt luksusklassen for aa faa sove best mulig da togturen gikk om natten og skulle vare i ti timer. Setene var myke og gode, nedleggbare og vi fikk pute og pledd av konduktoeren. Togturen var en lang droem og vi ble vekket tidlig neste morgen av en serviceinnstilt konduktoer som serverte en god frokost med kaffe, juice, egg og godt broed.

Grenseovergangen var av den langdryge typen, men vi var tidlig ute og var over grensen foer kl 1200 paa formiddagen. Vi spurte oss frem til buss-stasjonen paa spansk og satt paa bussen til Salta allerede enn halv time etter at vi hadde krysset grensen. Bussturen varte hele dagen med bare en liten stopp paa halvannen time i en liten by vi ikke husker navnet paa.

Vel fremme i Salta fant vi oss et koselig hotell med god takhoyde foer vi gikk ut i byen for aa finne et sted aa spise. Vi var ute etter en stor roed biff med litt god vin til. Det fant vi! Maten i Argentina er foersteklasses og vinen staar i stil. Vi hadde ikke spist noe saerlig siden frokost, saa det smakte helt utrolig godt med noen hundre gram perfekt grillet oksekjoett. Restauranten vi var paa hadde en veldig god service og vi fikk trent litt spansk med kelnerne da vi diskuterte vinen. Dette var den beste servicen vi har faatt hittil paa turen, saa fem stjerner gaar til El Solar del Convento, restauranten.

Idag har vi sovet lenge, spist en god frokost paa et sted med soete servitoerer og gjort noen smaainnkjoep av diverse noedvendigheter. Naa skal vi spise lunsj kl 18 paa kvelden foer vi skal legge en plan for morgendagen. Vi kommer antageligvis til aa dra til en naboby som er et kjent vinomraade I Argentina hvor vi skal proeve aa faa til et besoek paa en vingaard.