La Paz

I gaar ankom vi La Paz i Bolivia der vi naa befinner oss. Paa vei fra Cuzco hadde vi en overnatting i Puno, der vi besoekte de flytende oeyene Uros paa Titikakasjoen. Naa har vi for oevrig lagt ut video paa posten "Bocas del Toro".

Se Backpacking i Latin-Amerika på Joshole's reisekart.

Mandag morgen satte vi oss paa bussen fra Cuzco til Puno. Turen tok 6 timer og gikk over Altiplano, hoeysletten som omfatter landområder i Chile, Argentina, Bolivia og Peru. Altiplano domineres av høye fjelltopper og vulkaner i vest, mens det tørreste området på hele planeten ligger i sørvest. Vel framme i Puno ble vi innlosjert paa et hostell og fikk oss en matbit foer vi tok en baattur ut paa Titikakasjoen for aa besoeke Aymaraene paa Uros-oeyene.

Titicacasjøen (Lago Titicaca paa spansk) ligger i Andesfjellene på grensen mellom Peru og Bolivia og er med sine 3812 moh den hoeyest beliggende navigerbare innsjoen i verden. Den er ogsaa kontinentets klart stoerste med et areal på 8 372 km². De 42 kunstige sivøyene, Uros, er laget av totorasiv som vokser rikelig ved bredden. Her finner man de sivbåtene som Thor Heyerdahl brukte som modell da han bygget Ra-ferdenes flåter. Øyene ble anlagt under inkatiden av indianere som ønsket å unnslippe fiender. Nå bor det stammer der som taler Quechua og Aymara.

Kart over Titikakasjoen

Vi besoekte en oey der de snakker Aymara. Vi ble oensket velkomme med "Kamasaraki" (Hvordan har du det?), hvorpaa vi svarte "Waliki" (Takk, bare bra!). Presidenten paa oeya og guiden vaar, begge ved navn Walter, ga oss en innfoering i konstruksjonen av oeyene. Roettene fra totorasivet brukes som fundament og blir forankret til bunnen av sjoen med tau og pinner. Oppaa dette fundamentet blir det lagt mange lag med totorasiv paa kryss og tvers. De nederste lagene med siv raatner ganske fort, saa det maa legges paa nye lag med siv kontinuerlig.

Oeya vi besoekte

Sivhyttene de bor i

Etterpa gikk vi rundt paa oeya og saa paa haandarbeid og fikk smake paa hjemmelaget broed. Det slo oss at disse folkene maa vare utrolig herdet av vaer og vind - de gaar nemlig barbeint aaret rundt, noe som maa vaere fryktelig kaldt siden gradestokken kryper ned mot null om natta aaret rundt i denne hoeyden. Smilet var likevel aldri langt unna. Avslutingsvis fikk vi skyss med presidet Walter paa en av sivbaatene til en av de andre oeyene, der vi hoppet i baaten vaar ogdro tilbake til Puno.

Ungene paa oeya steker broed

President Walter gir oss skyss med en av sivbaatene

To Aymara-jenter

Video av Aymara-befolkningen

I gaar stod vi tidlig opp og kom oss paa en buss fra Puno til La Paz. Vi gjorde et stopp paa grenseovergangen mellom Yunguyo og Copacabana, der vi maatte fraktes i baat over til andre siden av Titikakasjoen. Etter ytterligere tre timer med buss kunne vi endelig se La Paz - et mektig syn med enorme Illimani (6462 moh) som troner maestetisk over byen, som i bunnen ligger paa 3636 moh og klamrer seg oppover fjellsidene. Etter aa ha funnet oss et hotell, gikk i innom kontoret til Bolivian Journeys for aa informere om at vi hadde ankommet byen og for aa se paa utstyret vi skal leie. Sjefen selv, Marco Soria, var ikke tilstede og guiden som var paa kontoret kunne ikke stort engelsk. Spraakbarrieren ble litt for stor, saa vi maatte gaa med uforrettet sak. Kvelden brukte vi til aa spise og drikke godt foer vi la oss.

I dag morges gikk vi paa ny innom Bolivian Journeys, men heller ikke i dag var Soria tilstede. Vi hadde imidlertid tatt med oss spanskparloeren, saa vi fikk i det minste guiden paa kontoret til aa forstaa at vi oensket aa se og proeve utstyret vi skal leie til fjellene. Paa kontoret kom vi i snakk med Alex, en engelsk doktor som har spesialisert seg innen hoeydemedisin. Han skal ogsaa klatre Pequeno Alpamayo, det foerste fjellet vi skal klatre og muligens ogsaa Huayna Potosi, som er det andre fjellet vi skal klatre. Han kunne snakke spansk forholdsvis godt og hjalp oss med aa oversette. Etter at utstyret var proevd, fikk vi med oss Alex og tok en taxi opp til El Alto, en bydel oeverst oppe i fjellsiden paa 4058 moh. Her tilbragte vi formiddagen for aa faa noen ekstra hoeydemetere inn i blodet og lungene.

Alex og Fredrik med La Paz i bakgrunnen

Utsikt over La Paz med Huayna Potosi (6088 moh), det andre fjellet vi skal klatre, i det fjerne.

Ettermiddagen og kvelden skal vi bare slappe av. I morgen blir nemlig en hard akklimatiseringsdag med isklatring paa ca 4700 moh. Det kommer nok til aa merkes paa kroppen, men er samtidig verdifulle hoeydemetere aa ha med seg til fjellene paa loerdag.