Machu Picchu

I gaar tilbrakte vi hele dagen paa Machu Picchu. Her er en kort rapport med noen bilder.

Se Backpacking i Latin-Amerika på Joshole's reisekart.

Etter en halvannen times kjoeretur fra Cuzco til Ollantaytambo og en like lang togtur derfra, ankom vi Aguas Calientes seint fredag kveld. VI hadde planer om aa komme oass paa foerste buss opp til Machu Picchu kl 05.30 neste morgen, saa vi hoppet rett i seng.

Da vi kom fram til bussen litt foer kl 05.30 neste morgen viste det seg at det var flere enn oss som hadde tenkt seg nettopp dette og koen var allerede 200 meter lang. Det var imidlertid ca 15 busser som kjoerte kontinuerlig, saa vi kom oss med en buss ikke saa altfor lenge etter vi hadde planlagt. Etter ca 20 minutters kjoeretur rett opp fra dalen, kunne vi se Machu Picchu for foerste gang.

Machu Picchu

Morgentimene brukte vi til aa rusle rundt paa egenhaand og knipse noen bilder foer vi hadde guidet omvisning kl 0830. Guiden vaar, Kosmo, viste oss rundt mellom ruinene og fortalte om historien, arkitekturen og Inka-samfunnet.
For de av dere som ikke kjenner til Machu Picchu, gjengir vi et kort referat:

Machu Picchu, også kjent som inkaenes tapte by, ligger paa nesten 2400 moh. og er Soer-Amerikas kanskje viktigste og mest fremtredende arkeologiske severdighet. Ruinene er meget godt bevart, og anses av de fleste som det fremste symbolet på inkakulturen. Byen ble gjenoppdaget så sent som 24. juli 1911, av den amerikanske arkeologen Hiram Bingham.
Det antas at byen ble grunnlagt omkring 1440 og at den var bebodd frem til den spanske erobringen av Peru i 1532. Byen består av omkring 200 byggverk med en rekke funksjoner og er inndelt i en jorbruksdel med kunstig anlagte terrasser og en bydel med templer, torg og fontener. Man antar at det bodde et sted mellom 500 og 1000 mennesker i byen.
I 1981 fredet Perus regjering et 326 kvadratmeter stort område omkring Machu Pichu, og i 1983 ble stedet utpekt som en del av verdens kulturarv og naturarv av UNESCO.

Jostein med Inkabyen i bakgrunnen

Etter omvisningen bestemte vi oss for aa bestige Wayna Picchu, en topp paa 2720 moh som troner over inkabyen. Kun 400 personer faar gaa opp til toppen hver dag og vanligvis maa man stille seg i koe grytidlig for aa komme med blant de 400. Det viste seg imidlertid at det var ledige plasser denne dagen, saa vi var ikke vonde aa be. Inkaene har bygd steintrapper i de bratte fjellsidene helt til toppen, saa turen opp er forholdsvis grei, men med enkelte eksponerte steder. Vi kom i snakk med en jente fra Uruguay som heter Patricia og slo foelge med henne og faren hennes, Edison, til toppen. Veldig hyggelige folk og vi ble invitert hjem paa gaarden deres i Uruguay for aa spise biff. Det er mulig vi benytter oss av tilbudet naar vi er i Buenos Aires i oktober. Vi satt lenge og solet oss paa toppen, der vi hadde foersteklasses panoramautsikt over Machu Picchu og flere av fjellene og dalene rundt.

Diverse bilder fra Wayna Picchu

Patricia

Fredrik paa vei til toppen av Wayna Picchu

Fredrik og Jostein fra toppen av Wayna Picchu - Inkabyen i bakgrunn

Fredrik med Inkabyen i bakgrunnen

Jostein og Patricia paa vei ned fra Wayna Picchu - BRATT!

Etter en hel dag paa Machu Picchu dro vi paa ettermiddagen ned til Aguas Calientes der vi slappet av i noen varme kilder og spiste godt foer vi satt oss paa toget tilbake til Ollantaytambo. Derfra tok vi minibuss tilbake til Cuzco igjen.

Dagen i dag har vi bare slappet av i Cuzco. Frokosten ble inntatt paa Cafe Bagdad, der vi hadde utsikt til en stor militaerparade og et yrende folkeliv paa Plaza de Armas. Formiddagen brukes paa internettcafe og rundt i Cuzcos gater.
I morgen drar vi videre mot Bolivia.